Klasy 7-8
Zapraszamy do skorzystania z:
Oprowadzania z edukatorem (1-1,5h) - tematyczna podróż przez wystawę archeologiczną (30 min) i etnograficzną (30 min), ewentualnie numizmatyczną (30 min); lub/i
Lekcji muzealnych (45 min - 1,5h) - lekcja wprowadza szczegółowo w dany obszar. W zależności od tematyki może zawierać wejście na fragment wystawy, prezentację części teoretycznej, jak i część praktyczną - zadania w zespołach. Długość lekcji zależy od wybranego tematu.
WAŻNE INFORMACJE
- warsztaty prowadzone od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00,
- rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;
- opłata za edukatora – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
- opłata za lekcję – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu do muzeum od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
- wielkość grupy od 10 do 30 uczestników. W przypadku grup większych nauczyciel musi wybrać dwa lub trzy różne tematy, wówczas warsztaty prowadzimy równolegle;
Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl
Oferujemy zwiedzanie naszych dwóch wystaw stałych:
1. Wystawa etnograficzna "Szare jak ziemia, barwne jak pamięć"
Wystawa etnograficzna przenosi nas w świat wsi rawskiej, opoczyńskiej, łowickiej i sieradzkiej. Świat ten zamknięto w kadrach ukazujących życie rodzin chłopskich lat międzywojennych i wcześniejszych, od narodzin do śmierci, wpisane w cykl pór roku.
2. Wystawa archeologiczna stała "Przeszłość wydobyta z ziemi"
Wystawa archeologiczna pokazuje teren Polski Środkowej z perspektywy archeologii i jej znalezisk. Zaprasza w podróż przez epoki od paleolitu do późnego średniowiecza, ponad 100 tysięcy lat rozwoju człowieka.
Można też wybrać oprowadzanie tematycznego po jednej z wystaw:
- Co i kiedy jedzono w pradziejach – oprowadzanie po wystawie archeologicznej
- Co z czego i jak produkowano, rzemiosło przez wieki – oprowadzanie po wystawie archeologicznej
- (Nie) Miłosne historie – oprowadzanie po wystawie etnograficznej
- „Być kobietą, być kobietą... w XX-leciu międzywojennym” – oprowadzanie po wystawie etnograficznej
Klasę dzielimy na grupy, w każdej grupie może być maksymalnie 15 uczniów.
Średniowieczne miasto
Podczas zajęć uczniowie będą odkrywać tajemnice życia miejskiego w średniowieczu oraz poznawać początki miast polskich, w tym również historię Łodzi.
- Prezentacja multimedialna pozwoli na poznanie lokacji na prawie magdeburskim, zgłębienia tajemnic budynków i poznania profesji mieszkańców miasta.
- Utrwalenie wiedzy w formie fascynującej gry strategicznej. Podzieleni na sześcioosobowe grupy, będą mieli za zadanie rozbudowywać swoje miasto zgodnie z zasadami gry.
- Ta niezwykła gra nie tylko dostarczy uczestnikom wiedzy historycznej, ale także będzie doskonałym narzędziem do nauki współpracy, komunikacji oraz strategicznego myślenia.
Podstawa programowa
Historia: I.4, II.2, III.3
kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
Historia jak z obrazka: Tajemnice Tkaniny z Bayeux - od października 2024
Dzielni wojownicy, dalekie wyprawy i wielkie bitwy – podczas zajęć wyruszymy w podróż do średniowiecznej Europy.
- Dowiemy się czym jest tkanina z Bayeux oraz przeanalizujemy co przedstawia.
- Zwrócimy uwagę na to, jak żyli ludzie w średniowiecznej Europie, jak się ubierali, jak walczyli i jakie zwierzęta im towarzyszyły.
- Następnie stworzymy własną historię jak z obrazka.
*ręcznie haftowane płótno z XI wieku; cenne ikonograficzne źródło historyczne. W roku 2007 zostało wpisane na listę UNESCO Pamięć Świata.
Podstawa programowa
- Historia: I.4, II.1, II.4, III.1
Gra stara jak świat
Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji.
- Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć.
- Opowiedzmy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie.
- Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.
Podstawa programowa
- Historia: II.5
- kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
Spektakularne fałszerstwa w archeologii, numizmatyce i sztuce - od października 2024
Czy można oszukać historię? Jakie zagadki kryją się za największymi fałszerstwami, które wstrząsnęły światem archeologii, numizmatyki i sztuki? Podczas tych zajęć zabierzemy uczestników w fascynującą podróż przez spektakularne przypadki fałszerstw, które oszukały ekspertów, wpłynęły na dzieje nauki i zmieniły losy muzeów oraz kolekcji na całym świecie.
- Poznamy nie tylko historie fałszywych artefaktów, monet i dzieł sztuki, ale także ludzi, którzy stali za tymi oszustwami – od błyskotliwych fałszerzy, przez kolekcjonerów, po renomowanych ekspertów, którzy dali się nabrać.
- Dowiemy się, jak spryt i talent niektórych osób pozwoliły na stworzenie "dowodów" na istnienie zaginionych cywilizacji, królestw, czy autentyczności nieistniejących dzieł mistrzów.
- Te zajęcia to opowieść o tym, jak łatwo można dać się zwieść pozorom i dlaczego tak ważne jest, by zachować ostrożność w interpretacji znalezisk.
Podstawa programowa
- kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia
Kobiety władzy: o średniowiecznych Polkach wpływających na historię Europy - od października 2024
Czy kobiety w średniowieczu miały realny wpływ na historię? Jaką rolę odgrywały w polityce i życiu dworskim? Na zajęciach „ przyjrzymy się trzem wyjątkowym postaciom, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu losów Polski i Europy w wczesnym średniowieczu: Świętosławie Piastównie, Regelindzie Piastównie i Rychezie Lotaryńskiej.
- Świętosława Piastówna – córka Mieszka I, uważana za jedną z najpotężniejszych kobiet swej epoki.
- Regelinda Piastówna – córka Bolesława Chrobrego, żona margrabiego Miśni Hermana I.
- Rycheza Lotaryńska – królowa Polski, żona Mieszka II, kobieta o wyjątkowej pozycji i wpływach, która po śmierci męża musiała stawić czoła politycznym zawirowaniom.
Uczestnicy zajęć zgłębią kontekst historyczny wczesnośredniowiecznej Polski i Europy, analizując nie tylko postacie trzech wyjątkowych kobiet, ale także sieci sojuszy, konfliktów i relacji rodzinnych, które kształtowały polityczne decyzje i układy władzy.
Podstawa programowa
- Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: iV.1, IV.2, V.1 Klasa V: V.3
Crime story? Archeologia w świetle zagadek przeszłości
Czy archeolog może być detektywem? Czy te dwa zawody naprawdę mają ze sobą coś wspólnego? Podczas zajęć „Crime story? Archeologia w świetle zagadek przeszłości” spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, przyglądając się metodom pracy archeologa i jego roli w rozwiązywaniu tajemnic z dawnych czasów.
- Uczestnicy dowiedzą się, w jakich sytuacjach policja zwraca się o pomoc do archeologów. Czy to w przypadku odkrycia nieznanego grobu, badania miejsca dawnej bitwy, czy ślady zbrodni sprzed wieków.?
- Poznamy metody pracy archeologów, takie jak wykorzystywanie georadarów, analizy chemiczne czy badania dendrochronologiczne, które pozwalają datować znaleziska i określać, gdzie dokładnie szukać śladów przeszłości.
- Opowiemy jak archeologia korzysta z nauk pomocniczych, takich jak antropologia, geologia czy chemia, na przykładzie konkretnych zagadek.
Podstawa programowa
- Historia: I.1, I.2, I.4, II.3, II.5
Ludowa moda
Czy polska wieś była modna? Czym tak naprawdę jest moda i jak wyglądała na polskiej wsi ponad 100 lat temu? Podczas zajęć „Ludowa moda” przyjrzymy się bliżej, jak kształtowały się trendy i jakie znaczenie miały stroje ludowe w życiu codziennym i odświętnym mieszkańców polskich wsi.
- Będziemy analizować, na ile kostiumy w najnowszej ekranizacji „Chłopów” z 2023 roku odzwierciedlają rzeczywistość i czy są zgodne z autentycznymi strojami z przełomu XIX i XX wieku.
- Przygotowana mapa polskich strojów regionalnych pozwoli nam odkryć, jak różnorodne i bogate były tradycje ubioru w poszczególnych regionach Polski.
- Poznamy kluczowe elementy stroju ludowego – od charakterystycznych haftów i ozdób, po fasony i nakrycia głowy. Uczestnicy dowiedzą się, jakie kolory dominowały w strojach, a także z jakich surowców te stroje powstawały.
To wyjątkowa lekcja historii i kultury, która pozwoli zanurzyć się w barwnym świecie ludowej mody i zrozumieć, jak wiele mówi ona o tożsamości i tradycjach dawnej Polski.
Podstawa programowa
- Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
Tajemnice wycinanki
Uczestników czeka fascynująca podróż do świata tradycyjnej sztuki ludowej! Dowiedzą się, jak wycinanki były wykorzystywane do dekorowania polskich chałup, poznając przy tym historię i znaczenie tej niezwykłej formy rękodzieła.
Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?
- Odkrywanie polskiej tradycji: świetna lekcja historii i sztuki wycinankarstwa, wykorzystywanej do dekorowania domostw.
- Rozwój zdolności manualnych i wyobraźni: uczestnicy poznają tajniki tej wyjątkowej sztuki, tworząc swoją własną wycinankę - inspirowaną wzorami ze zbiorów naszego muzeum.
- Tradycja we współczesnej sztuce: wycinanka to nie tylko relikt przeszłości, uczestnicy zobaczą współczesne realizacje odwołujące się graficznie do motywu wycinanki.
Podstawa programowa
- Plastyka: III.3, III.7
- Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
Muzeum od święta
Nasze zajęcia czerpią inspirację z różnorodnych obrzędów odbywających się w trakcie roku kalendarzowego. Podczas tych wyjątkowych spotkań opowiemy o tradycjach polskich, które czasem są już zapomniane, czasem również o ich odpowiednikach z innych krajów a nawet kontynentów. Tematy do wyboru, każda lekcja opowiada o innym święcie.
- Święto Zmarłych - w dawnych czasach wierzono, że dusze zmarłych odwiedzają swoje domy, dlatego pozostawiano im jedzenie na stołach lub oknach.
- Boże Narodzenie - kolędy, są śpiewane w Polsce od XV wieku. Polska ma jedną z najbogatszych tradycji kolędowania w Europie – istnieje ponad 500 różnych kolęd!
- Wielkanoc - Śmigus-Dyngus, ma korzenie pogańskie i pierwotnie był rytuałem oczyszczenia oraz budzenia wiosny.
- Sobótka (Noc Kupały)- obchodzona jest w najkrótszą noc w roku. To święto słowiańskie związane z ogniem, wodą i miłością.
- Dożynki - zwane również Świętem Plonów, to uroczyste obchody zakończenia żniw. Były one wyrazem wdzięczności za urodzaj i prośbą o pomyślność na kolejny rok.
Podstawa programowa
Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
Skansen w Kwiatkówku i Grodzisko w Tumie
Zapraszamy na niezapomnianą przygodę edukacyjną do Skansenu w Kwiatkówku i do Grodziska w Tumie! Oba miejsca łączy malownicza ścieżka przyrodnicza.
Odkryj tajemnice historii i kultury naszego regionu dzięki sezonowej ofercie, trwającej od kwietnia do czerwca, w malowniczej miejscowości Kwiatkówek pod Łęczycą. Wzbogać swoją wycieczkę klasową o fascynujące zajęcia, które odbywają się w czwartki.
Zobacz zabudowę Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej, przespaceruj się ciekawą ścieżką edukacji kulturowo-przyrodniczej oraz poczuj historię średniowiecza otoczony wałami grodziska w Tumie. Nasze zajęcia zapewniają interaktywny sposób nauki, który angażuje uczniów i pozwala im zgłębić bogactwo dziedzictwa kulturowego naszego regionu.
Uwaga! Zapisy na zajęcia: Skansen tel: 888 224 867 lub e-mail: skansen@maie.lodz.pl. Szczegółowy opis na stronie https://tum.maie.lodz.pl/media/system/aktualnosci/EDUKACJA-W-PLENERZE-OFERTA-kwiecien-czerwiec-2024.pdf