Instytucja Kultury
Samorządu Województwa Łódzkiego

ikona wojewodztwo lodzkie

Klasy 7-8

Zapraszamy do skorzystania z:

Oprowadzania z edukatorem (1-1,5h) - tematyczna podróż przez wystawę archeologiczną (30 min) i etnograficzną (30 min), ewentualnie numizmatyczną (30 min); lub/i

 Lekcji muzealnych (45 min - 1,5h) - lekcja wprowadza szczegółowo w dany obszar. W zależności od tematyki może zawierać wejście na fragment wystawy, prezentację części teoretycznej, jak i część praktyczną - zadania w zespołach. Długość lekcji zależy od wybranego tematu.

WAŻNE INFORMACJE

  • warsztaty prowadzone od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00, 
  • rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;
  • opłata za edukatora – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
  • opłata za lekcję – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu do muzeum od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
  • wielkość grupy od 10 do 30 uczestników. W przypadku grup większych nauczyciel musi wybrać dwa lub trzy różne tematy, wówczas warsztaty prowadzimy równolegle;

Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl

OPROWADZANIE

Oferujemy zwiedzanie naszych dwóch wystaw stałych:

1. Wystawa etnograficzna "Szare jak ziemia, barwne jak pamięć"

Wystawa etnograficzna przenosi nas w świat wsi rawskiej, opoczyńskiej, łowickiej i sieradzkiej. Świat ten zamknięto w kadrach ukazujących życie rodzin chłopskich lat międzywojennych i wcześniejszych, od narodzin do śmierci, wpisane w cykl pór roku.


2. Wystawa archeologiczna stała "Przeszłość wydobyta z ziemi"

Wystawa archeologiczna pokazuje teren Polski Środkowej z perspektywy archeologii i jej znalezisk. Zaprasza w podróż przez epoki od paleolitu do późnego średniowiecza, ponad 100 tysięcy lat rozwoju człowieka.

 

Można też wybrać oprowadzanie tematycznego po jednej z wystaw:

  • Co i kiedy jedzono w pradziejach – oprowadzanie po wystawie archeologicznej
  • Co z czego i jak produkowano, rzemiosło przez wieki – oprowadzanie po wystawie archeologicznej
  • (Nie) Miłosne historie – oprowadzanie po wystawie etnograficznej
  • „Być kobietą, być kobietą... w XX-leciu międzywojennym” – oprowadzanie po wystawie etnograficznej

 

Klasę dzielimy na grupy, w każdej grupie może być maksymalnie 15 uczniów. 

LEKCJE MUZEALNE
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_16.png

Średniowieczne miasto 

Podczas  zajęć uczniowie będą odkrywać tajemnice życia miejskiego w średniowieczu oraz poznawać początki miast polskich, w tym również historię Łodzi. 

  • Prezentacja multimedialna pozwoli na poznanie lokacji na prawie magdeburskim, zgłębienia tajemnic budynków i poznania profesji mieszkańców miasta. 
  • Utrwalenie wiedzy w formie fascynującej gry strategicznej. Podzieleni na sześcioosobowe grupy, będą mieli za zadanie rozbudowywać swoje miasto zgodnie z zasadami gry.
  • Ta niezwykła gra nie tylko dostarczy uczestnikom wiedzy historycznej, ale także będzie doskonałym narzędziem do nauki współpracy, komunikacji oraz strategicznego myślenia.

Podstawa programowa

Historia: I.4, II.2, III.3 

kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_26.png

Historia jak z obrazka: Tajemnice Tkaniny z Bayeux - od października 2024

Dzielni wojownicy, dalekie wyprawy i wielkie bitwy – podczas zajęć wyruszymy w podróż do średniowiecznej Europy. 

  • Dowiemy się czym jest tkanina z Bayeux oraz przeanalizujemy co przedstawia. 
  • Zwrócimy uwagę na to, jak żyli ludzie w średniowiecznej Europie, jak się ubierali, jak walczyli i jakie zwierzęta im towarzyszyły.
  • Następnie stworzymy własną historię jak z obrazka.

*ręcznie haftowane płótno z XI wieku; cenne ikonograficzne źródło historyczne. W roku 2007 zostało wpisane na listę UNESCO Pamięć Świata.

Podstawa programowa

  • Historia: I.4, II.1, II.4, III.1
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_14_0.png

Gra stara jak świat

Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji. 

  • Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć. 
  • Opowiedzmy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie.  
  • Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.

Podstawa programowa

  • Historia: II.5
  • kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole


 

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_27_0.png

Spektakularne fałszerstwa w archeologii, numizmatyce i sztuce - od października 2024

Czy można oszukać historię? Jakie zagadki kryją się za największymi fałszerstwami, które wstrząsnęły światem archeologii, numizmatyki i sztuki? Podczas tych zajęć zabierzemy uczestników w fascynującą podróż przez spektakularne przypadki fałszerstw, które oszukały ekspertów, wpłynęły na dzieje nauki i zmieniły losy muzeów oraz kolekcji na całym świecie.

  • Poznamy nie tylko historie fałszywych artefaktów, monet i dzieł sztuki, ale także ludzi, którzy stali za tymi oszustwami – od błyskotliwych fałszerzy, przez kolekcjonerów, po renomowanych ekspertów, którzy dali się nabrać. 
  • Dowiemy się, jak spryt i talent niektórych osób pozwoliły na stworzenie "dowodów" na istnienie zaginionych cywilizacji, królestw, czy autentyczności nieistniejących dzieł mistrzów.
  • Te zajęcia to opowieść o tym, jak łatwo można dać się zwieść pozorom i dlaczego tak ważne jest, by zachować ostrożność w interpretacji znalezisk.

Podstawa programowa

  • kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_28_0.png

Kobiety władzy: o średniowiecznych Polkach wpływających na historię Europy - od października 2024

Czy kobiety w średniowieczu miały realny wpływ na historię? Jaką rolę odgrywały w polityce i życiu dworskim? Na zajęciach „ przyjrzymy się trzem wyjątkowym postaciom, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu losów Polski i Europy w wczesnym średniowieczu: Świętosławie Piastównie, Regelindzie Piastównie i Rychezie Lotaryńskiej.

  • Świętosława Piastówna – córka Mieszka I, uważana za jedną z najpotężniejszych kobiet swej epoki. 
  • Regelinda Piastówna – córka Bolesława Chrobrego, żona margrabiego Miśni Hermana I.
  • Rycheza Lotaryńska – królowa Polski, żona Mieszka II, kobieta o wyjątkowej pozycji i wpływach, która po śmierci męża musiała stawić czoła politycznym zawirowaniom. 

Uczestnicy zajęć zgłębią kontekst historyczny wczesnośredniowiecznej Polski i Europy, analizując nie tylko postacie trzech wyjątkowych kobiet, ale także sieci sojuszy, konfliktów i relacji rodzinnych, które kształtowały polityczne decyzje i układy władzy.

Podstawa programowa

  • Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: iV.1, IV.2, V.1 Klasa V: V.3
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_15_0.png

Crime story? Archeologia w świetle zagadek przeszłości 

Czy archeolog może być detektywem? Czy te dwa zawody naprawdę mają ze sobą coś wspólnego? Podczas zajęć „Crime story? Archeologia w świetle zagadek przeszłości” spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, przyglądając się metodom pracy archeologa i jego roli w rozwiązywaniu tajemnic z dawnych czasów.

  • Uczestnicy dowiedzą się, w jakich sytuacjach policja zwraca się o pomoc do archeologów. Czy to w przypadku odkrycia nieznanego grobu, badania miejsca dawnej bitwy, czy ślady zbrodni sprzed wieków.? 
  • Poznamy metody pracy archeologów, takie jak wykorzystywanie georadarów, analizy chemiczne czy badania dendrochronologiczne, które pozwalają datować znaleziska i określać, gdzie dokładnie szukać śladów przeszłości. 
  • Opowiemy jak archeologia korzysta z nauk pomocniczych, takich jak antropologia, geologia czy chemia, na przykładzie konkretnych zagadek.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.2, I.4, II.3, II.5
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_10_0.png

Ludowa moda

Czy polska wieś była modna? Czym tak naprawdę jest moda i jak wyglądała na polskiej wsi ponad 100 lat temu? Podczas zajęć „Ludowa moda” przyjrzymy się bliżej, jak kształtowały się trendy i jakie znaczenie miały stroje ludowe w życiu codziennym i odświętnym mieszkańców polskich wsi. 

  • Będziemy analizować, na ile kostiumy w najnowszej ekranizacji „Chłopów” z 2023 roku odzwierciedlają rzeczywistość i czy są zgodne z autentycznymi strojami z przełomu XIX i XX wieku. 
  • Przygotowana mapa polskich strojów regionalnych pozwoli nam odkryć, jak różnorodne i bogate były tradycje ubioru w poszczególnych regionach Polski.
  • Poznamy kluczowe elementy stroju ludowego – od charakterystycznych haftów i ozdób, po fasony i nakrycia głowy. Uczestnicy dowiedzą się, jakie kolory dominowały w strojach, a także z jakich surowców te stroje powstawały.

To wyjątkowa lekcja historii i kultury, która pozwoli zanurzyć się w barwnym świecie ludowej mody i zrozumieć, jak wiele mówi ona o tożsamości i tradycjach dawnej Polski.

Podstawa programowa

  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_8.png

Tajemnice wycinanki

Uczestników czeka fascynująca podróż do świata tradycyjnej sztuki ludowej!  Dowiedzą się, jak wycinanki były wykorzystywane do dekorowania polskich chałup, poznając przy tym historię i znaczenie tej niezwykłej formy rękodzieła.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie polskiej tradycji: świetna lekcja historii i sztuki wycinankarstwa, wykorzystywanej do dekorowania domostw. 
  • Rozwój zdolności manualnych i wyobraźni: uczestnicy poznają tajniki tej wyjątkowej sztuki, tworząc swoją własną wycinankę - inspirowaną wzorami ze zbiorów naszego muzeum.
  • Tradycja we współczesnej sztuce: wycinanka to nie tylko relikt przeszłości, uczestnicy zobaczą współczesne realizacje odwołujące się graficznie do motywu wycinanki. 

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_9_0.png

Muzeum od święta

Nasze zajęcia czerpią inspirację z różnorodnych obrzędów odbywających się w trakcie roku kalendarzowego. Podczas tych wyjątkowych spotkań opowiemy o tradycjach polskich, które czasem są już zapomniane, czasem również o ich odpowiednikach z innych krajów a nawet kontynentów. Tematy do wyboru, każda lekcja opowiada o innym święcie.

  • Święto Zmarłych  -  w dawnych czasach wierzono, że dusze zmarłych odwiedzają swoje domy, dlatego pozostawiano im jedzenie na stołach lub oknach.
  • Boże Narodzenie - kolędy, są śpiewane w Polsce od XV wieku. Polska ma jedną z najbogatszych tradycji kolędowania w Europie – istnieje ponad 500 różnych kolęd!
  • Wielkanoc - Śmigus-Dyngus, ma korzenie pogańskie i pierwotnie był rytuałem oczyszczenia oraz budzenia wiosny.
  • Sobótka (Noc Kupały)-  obchodzona jest  w najkrótszą noc w roku. To święto słowiańskie związane z ogniem, wodą i miłością.
  • Dożynki - zwane również Świętem Plonów, to uroczyste obchody zakończenia żniw. Były one wyrazem wdzięczności za urodzaj i prośbą o pomyślność na kolejny rok.

Podstawa programowa

Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji

 

SKANSEN W KWIATKÓWKU I GRODZISKO W TUMIE

Skansen w Kwiatkówku i Grodzisko w Tumie 

Zapraszamy na niezapomnianą przygodę edukacyjną do Skansenu w Kwiatkówku i do Grodziska w Tumie! Oba miejsca łączy malownicza ścieżka przyrodnicza.

Odkryj tajemnice historii i kultury naszego regionu dzięki sezonowej ofercie, trwającej od kwietnia do czerwca, w malowniczej miejscowości Kwiatkówek pod Łęczycą. Wzbogać swoją wycieczkę klasową o fascynujące zajęcia, które odbywają się w czwartki.

Zobacz zabudowę Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej, przespaceruj się ciekawą ścieżką edukacji kulturowo-przyrodniczej oraz poczuj historię średniowiecza otoczony wałami grodziska w Tumie.  Nasze zajęcia zapewniają interaktywny sposób nauki, który angażuje uczniów i pozwala im zgłębić bogactwo dziedzictwa kulturowego naszego regionu. 

Uwaga! Zapisy na zajęcia: Skansen tel: 888 224 867 lub e-mail: skansen@maie.lodz.pl. Szczegółowy opis na stronie https://tum.maie.lodz.pl/media/system/aktualnosci/EDUKACJA-W-PLENERZE-OFERTA-kwiecien-czerwiec-2024.pdf