logotyp

Klasy 4-6

Zapraszamy do skorzystania z:

Warsztatów (75-90 min) - część teoretyczna a następnie część plastyczna i/lub praca zespołowa

Lekcji (45-60 min) – część teoretyczna a następnie część plastyczna i/lub praca zespołowa

WAŻNE INFORMACJE

zajęcia w muzeum prowadzimy od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00, 

rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;

  • opłata za warsztat – 15 zł od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
  • opłata za cykl – 50 zł od każdego uczestnika (w cenie 4 warsztaty), udział opiekuna bezpłatny;
  • opłata za lekcje – 5 zł od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;

Wielkość grupy od 6 do 30 uczestników. W przypadku grup większych warsztaty prowadzone są równolegle w dwóch salach – tematy w takich sytuacjach uzgadniane są indywidualnie;

Prowadzimy również zajęcia z dojazdem do placówki w cenie:

  • warsztaty: 20 zł/os. – na terenie Łodzi; 750 zł za grupę do 32 uczestników – na terenie województwa łódzkiego;
  • lekcje: 250 zł za grupę do 32 uczestników na terenie województwa łódzkiego.

Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl

WARSZTATY
	
public://2025-09/Fotograficzny detektyw.png

Fotograficzny detektyw- nowość

Podczas tych inspirujących zajęć dzieci wyruszą w fotograficzną podróż w czasie – odkryją życie dawnej wsi i poznają fascynujący świat etnografa poprzez działania artystyczne i detektywistyczne.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie historii przez zdjęcia
    Uczniowie przyjrzą się archiwalnym fotografiom: zobaczą, jak wyglądały domy, prace i codzienność dawnych mieszkańców. Nauczą się dostrzegać na zdjęciach wskazówki do odkrywania historii – zrozumieją, że zdjęcie to źródło historyczne ikonograficzne. 
  • Jak pracuje etnograf?
    Przybliżymy rolę etnografa — naukowca dokumentującego zwyczaje, stroje, przedmioty codziennego użytku. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób zbiera się materiał, rozmawia z ludźmi i tworzy opowieść o społeczności.
  • Dotknięcie historii
    W ramach eksploracji życia dawnej wsi dzieci będą miały okazję dotknąć kopii zabytkowych przedmiotów — narzędzi, ozdób czy domowych akcesoriów. Wszystko po to, aby lepiej poczuć, jak żyli i pracowali tamci ludzie.
  • Poznanie historii fotografii
    Uczniowie poznają wybrane elementy z historii fotografii. Zobaczą na jakiej zasadzie działa camera obscura i przy użyciu jakich materiałów robiono kiedyś zdjęcia. Zobaczą pokaz wywoływania odbitek metodą cyjanotypii. Poznają podstawowe pojęcia dotyczące digitalizacji zdjęć. A na koniec sami uzupełnią odbitki cyjanotypii tworząc własne artystyczne wersje „detektywistycznych odkryć”.

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
  • Historia: Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.
	
public://2025-09/Gabinet numizmatyczny.png

Gabinet numizmatyczny- nowość

Podczas tych zajęć uczniowie wyruszą w niezwykłą podróż przez historię pieniądza – od pierwszych monet i sakiewek aż po współczesne karty płatnicze. W formie zabawy poznają świat dawnych i dzisiejszych środków płatniczych.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Skąd się wziął pieniądz?
    Uczniowie dowiedzą się, w jakich okolicznościach ludzie zaczęli używać pieniędzy zamiast wymiany „towar za towar”.
  • Tajemnice banknotów
    Dzieci poznają zabezpieczenia chroniące banknoty przed fałszerstwem i sprawdzą, jak łatwo dostrzec je gołym okiem.
  • Kim jest numizmatyk?
    Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega praca badacza monet i jakie informacje o historii i kulturze można odczytać z dawnych pieniędzy.
  • Praca konserwatora zabytków
    Wcielą się w rolę osób ratujących stare monety – spróbują własnych sił w oczyszczaniu „znalezisk archeologicznych” wydobytych podczas wykopalisk.

Podstawa programowa

  • Historia: II.5
  • kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_7.png

Warsztaty świąteczne

Poznaj z nami tajemnice różnych świąt. To wyjątkowa okazja, aby dzieci mogły tworzyć piękne prace inspirowane tradycyjnymi wyrobami ludowymi.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie polskiej tradycji: Podczas każdego warsztatu dzieci dowiedzą się więcej o bogactwie i pięknie polskich tradycji świątecznych. Poznamy historie związane z Bożym Narodzeniem lub Wielkanocą, ucząc się o naszych korzeniach kulturowych
  • Strasznie ciekawe zwyczaje (październik): Odkryjemy celtyckie korzenie popularnego dziś Halloween. Porozmawiamy o słowiańskim święcie Dziadów. Poznamy prastary zwyczaj tworzenia karaboszek i sami je wykonamy.
  • Tworzenie ozdób bożonarodzeniowych (grudzień): Dzieci będą miały okazję przygotować własne ozdoby na choinkę, wykorzystując tradycyjne techniki i materiały. Poznamy piękno polskich zwyczajów świątecznych i odkryjemy magię ręcznie robionych ozdób.
  • Tworzenie ozdób Wielkanoc (marzec/kwiecień): W czasie warsztatów uczestnicy będą tworzyć "kurek dyngusowy", poznając przy tym symbolikę i znaczenie dawnych zwyczajów związanych z Wielkanocą.

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
LEKCJE
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_17.png

Kroniki młodego archeologa 

Lekcja muzealna poświęcona zagadnieniu jakim jest archeologia. 

  • Uczestnicy w jej trakcie dowiedzą się kim jest archeolog oraz czym zajmują się osoby badające tę dziedzinę nauki.
  • Prowadzący pokaże, jak wygląda praca na stanowisku archeologicznym od podszewki.
  • Na koniec uczestnicy otrzymają zadanie przeprowadzenia miniaturowych wykopalisk i wykonanie dokumentacji na karcie ewidencyjnej tego, co uda im się odnaleźć w trakcie pracy.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.2, I.4, II.3, II.5, Klasa IV: III.2

     

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_16_0.png

Średniowieczne miasto

Podczas  zajęć uczniowie będą odkrywać tajemnice życia miejskiego w średniowieczu oraz poznawać początki miast polskich, w tym również historię Łodzi. 

  • Prezentacja multimedialna pozwoli na poznanie lokacji na prawie magdeburskim, zgłębienia tajemnic budynków i poznania profesji mieszkańców miasta. 
  • Utrwalenie wiedzy w formie fascynującej gry strategicznej. Podzieleni na sześcioosobowe grupy, będą mieli za zadanie rozbudowywać swoje miasto zgodnie z zasadami gry podanymi przez prowadzącego.
  • Ta niezwykła gra nie tylko dostarczy uczestnikom wiedzy historycznej, ale także będzie doskonałym narzędziem do nauki współpracy, komunikacji oraz strategicznego myślenia.

Podstawa programowa

  • Historia: I.4, II.2, III.3  Klasa IV: I.2, Klasa V: IV.2, IV.3,VI.4
  • kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_14_1.png

Gra stara jak świat

Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji. 

  • Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć. 
  • Opowiemy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie. 
  • Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.

Podstawa programowa

  • Historia: II.5, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.2, I.5, IV.3
Projekt „Chrobry 1025”

„Chrobry 1025” to cykl czterech spotkań dla klas 4-5 szkoły podstawowej.

  • Koszt udziału w projekcie to 60 zł od ucznia.
  • Nauczyciel, jak i uczniowie otrzymają poświadczenie udziału w projekcie.
  • Nauczyciel otrzyma dodatkowe materiały dydaktyczne do wykorzystania w ramach swoich lekcji.

W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich. W związku z tą rocznicą chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego. Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji. Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej – znalezisk archeologicznych z jego czasów, pochodzących z terenów województwa łódzkiego. Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku. 

Tematy spotkań:

  • Odkrywamy przeszłość

Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, skąd czerpiemy wiedzę o historii. Dowiemy się jakie są rodzaje źródeł historycznych i które z nich dotyczą czasów Chrobrego. Poznamy zasady pracy archeologa oraz postępowania w przypadku znalezienia zabytku. Uczniowie wezmą udział w mini wykopaliskach i wypełnią dokumentację wykopaliskową. Będą mogli wziąć do ręki repliki zabytków odnalezionych podczas różnych wykopalisk archeologicznych.

  • Okiem gospodarza

Podczas warsztatów dowiemy się, jak Chrobry rozwinął gospodarkę i obronność Polski. Poznamy wygląd grodów i podgrodzi. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o rolę, jaką odgrywały te budowle. Opowiemy o grodzie w Tumie, którym dziś opiekuje się nasze Muzeum. Odkryjemy osady służebne i zajęcia ludności w nich mieszkającej. Poznamy denary bite przez mennicę książęcą Bolesława Chrobrego. W ramach warsztatów każde dziecko wykona replikę tej najsłynniejszej polskiej monety. Czy wiecie, że w zbiorach naszego Muzeum jest denar Chrobrego?

  • Wojny i podboje

Tym razem przyjrzymy się działaniom wojennym, które toczył Chrobry. Prześledzimy przebieg działań wojennych na mapie. Spojrzymy na podboje władcy w świetle znalezisk archeologicznych z województwa łódzkiego. Poznamy uzbrojenie drużyny książęcej. Nauczymy się nazw elementów tego uzbrojenia. Każde dziecko wykona swoją tarczę obronną. Będzie też możliwość przymierzenia elementów stroju woja.

  • Droga do korony

Podczas warsztatów poznamy kulisy działań dyplomatycznych Chrobrego i odkryjemy długą drogę, która przywiodła go do korony królewskiej. Pracując z tekstem źródłowym poznamy kulisy zjazdu gnieźnieńskiego. Odtworzymy też okoliczności i moment koronacji Bolesława Chrobrego w formie autorskich komiksów. 

Podstawa programowa

  • Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
SKANSEN W KWIATKÓWKU I GRODZISKO W TUMIE

Skansen w Kwiatkówku i Grodzisko w Tumie

Zapraszamy na niezapomnianą przygodę edukacyjną do Skansenu w Kwiatkówku i do Grodziska w Tumie! Oba miejsca łączy malownicza ścieżka przyrodnicza.

Odkryj tajemnice historii i kultury naszego regionu dzięki sezonowej ofercie, trwającej od kwietnia do czerwca, w malowniczej miejscowości Kwiatkówek pod Łęczycą. Wzbogać swoją wycieczkę klasową o fascynujące zajęcia, które odbywają się w czwartki.

Zobacz zabudowę Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej, przespaceruj się ciekawą ścieżką edukacji kulturowo-przyrodniczej oraz poczuj historię średniowiecza zwiedzając otoczone wałami grodzisko w Tumie!  Nasze zajęcia zapewniają interaktywny sposób nauki, który angażuje uczniów i pozwala im zgłębić bogactwo dziedzictwa kulturowego naszego regionu. 

Uwaga! Zapisy na zajęcia: Skansen tel: 888 224 867 lub e-mail: skansen@maie.lodz.pl. 

*Obiekt jest czynny sezonowo od kwietnia do października.